Питання пожежної безпеки для дітей і підлітків дуже важливі, тому, батьки, вихователі дитячих садків і вчителі повинні приділяти належну увагу цьому питанню. Як правило, якщо виникає пожежа, то це трапляється раптово і вогонь поширюється дуже швидко. Не розгубитися в
такій ситуації неможливо, а якщо у дитини не досить знань, як поводитися при пожежі, то ситуація може виявитися плачевною. У цій статті ми будемо говорити про правила і пам’ятках з пожежної безпеки для дітей.
Вивчення пожежної безпеки і навчання поведінці при виникненні критичної ситуації входить в загальноосвітній курс шкільної програми дошкільних закладів. Кожна мама невпинно повторює своєму малюкові, що сірниками грати не можна. Поступово ці істини закріплюються у мозку дитини, хоча іноді дітям хочеться перевірити, чому ж саме не можна чіпати сірники.
Виховуючи дитину, слід пояснювати йому, які дії можуть призвести до небезпечних ситуацій. Наприклад, деякі види ігор, перебування у небезпечних для життя і здоров’я місцях, можуть стати причиною пожежі.
Говорити з дітьми про пожежну безпеку слід, мало не з пелюшок. Вік 3-4 роки вважається оптимальним для того, щоб розповісти дитині ази пожежної «граматики».
Дитина має розуміти, чому пожежі небезпечні, шкідливий дим, і що гірше, вогонь або дим. Залишатися в палаючій квартирі або як-то (і як саме) з неї вибиратися. Чи варто намагатися гасити пожежу самостійно і кого покликати на допомогу, якщо вдома немає дорослих.
На всі ці питання у дитини повинні бути вичерпні відповіді, дозволяють приймати правильне рішення в критичній ситуації.
Щоб організувати заняття з пожежної безпеки з дітьми, слід розуміти, яка аудиторія буде присутнім на цьому занятті: дошкільнята, школярі початкової школи, середнього або старшого ланки.
Важливим моментом є проведення бесід доступною для дітей мовою. Для дошкільнят будуть корисними розповіді, бесіди і заняття в ігровій формі, у формі казок, інсценувань.
Часто для малюків проводять заняття у формі невеликих вистав, а після вистави у групах обговорюються конкретні ситуації та моменти, пов’язані з пожежною безпекою.
Батьки вдома повинні проводити профілактичні бесіди з дітьми на теми протипожежної безпеки. Діти повинні знати, що сірники є необхідним інструментом для розпалювання вогню для приготування їжі, але ніяк не іграшкою. Також важливо, щоб дитина розуміла, що не можна торкатися мокрими руками електричні прилади, що-небудь пхати в розетки, торкатися оголених проводів.
Дошкільник повинен уміти:
Для школярів початкової школи крім тематичних класних годин вчителі можуть організовувати зустрічі з працівниками пожежної частини, проводити розвиваючі ігри, малювання плану евакуації з квартири, класу, школи.
На уроках малювання діти можуть спільно з учителем випустити стінгазету на тему «Пожежна безпека очима дітей».
Учні початкових класів повинні вміти:
Для старшокласників також проводяться тематичні класні години, зустрічі з працівниками пожежної частини та МНС. Рекомендується провести уроки у формі орієнтування по план-схеми евакуації при пожежі.
Комплексний підхід до проблеми дозволить дати дітям фундаментальні знання і вміння вести себе в складній ситуації, а також знати правила, які попередять виникнення пожежі.
Старшокласник повинен вміти:
Дотримання правил пожежної безпеки у побуті пов’язано з використанням електричних побутових приладів, газових пальників і займистих предметів. Для того, щоб уникнути виникнення пожежі вдома, батьки і педагоги повинні пояснити дітям вимоги щодо пожежної безпеки в побуті.
Всі перераховані вище правила більшою мірою стосуються батьків, оскільки їх обов’язком є забезпечення безпеки дитини. Що ж стосується самих дітей, то в цілях профілактики пожеж вони повинні усвідомити таке:
Якщо виникла пожежонебезпечна ситуація, то дитина повинна знати такі правила і вимоги:
Виникнення пожежі на природі являє собою неконтрольоване горіння рослинності. Вони бувають низові (коли вогнем знищується надпочвенного покрив), верхові (горить біомаса деревостану) і підземні (горять торфовища).
Лісова пожежа – величезні збитки для флори і фауни, тому знати правила пожежної безпеки в лісі і взагалі на природі повинні всі громадяни, в тому числі і діти.
Заборонено розкидати по лісу тліючі сірники, недопалки. Розводити багаття у лісі потрібно тільки при дотриманні наступних правил:
Ще одне важливе правило, касаемое розведення вогню в лісі, забороняє це робити в жарку суху погоду. Суха рослинність дуже швидко загориться, загасити її при таких погодних умовах навряд чи вдасться і ліс постраждає. У всякому разі, якщо розведення багаття було заплановано, простежте, щоб поблизу не було сухо рослинності.
Не слід брати з собою в ліс рідини, які легко загоряються, а також матеріали, просочені такими рідинами. Все сміття заберіть додому з лісу, скляні осколки можуть стати причиною пожежі, оскільки від них в сонячну погоду можуть відображатися сонячні зайчики, паперові відходи також небезпечні.
Якщо в лісі сталася пожежа, з вашої вини або ви просто його виявили, негайно повідомте в пожежну частину. Не піддавайтеся паніці.
Якщо пожежа ще не прийняв глобальних масштабів, ви можете спробувати загасити його самотужки, засинаючи полум’я піском, землею або заливаючи водою. Якщо ж полум’я вогню занадто велика, покиньте місце пожежі, попередньо повідомивши пожежним орієнтири, за якими вони зможуть знайти пожежа.
Якщо пожежа верхової – йдіть від вогню, пригинаючись до землі і закривши обличчя мокрою серветкою, щоб не надихатися чадним газом. При низовій пожежі слід йти в перпендикулярному напрямку від вогню.
Якщо забрати особисті речі немає ніякої можливості, краще закопати їх у землю і повернутися за ними згодом. Чекати допомоги рятувальників краще на добре проглядаються галявинах, просторах або в спеціальних укриттях.
В цілях підвищення безпеки дітей педагоги і вихователі повинні донести для своїх вихованців наступну пам’ятку з пожежної безпеки.
Підводячи підсумки вищесказаному, слід додати, що навчаючи дітей правилам поведінки при пожежі та правилами, що дозволяє запобігти різні загоряння, педагоги повинні враховувати вік дітей. Якщо для дошкільнят достатньо вміти піти від вогню та повідомити про пожежу старшим, то школярі старшого ланки повинні вміти прийняти участь в гасінні вогню, евакуації молодших дітей і надання першої допомоги постраждалим.